Γραφή ως εργαλείο στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία

Η δημιουργική γραφή ως εργαλείο στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας.

υπεύθυνη: Χαρά Κατσάρη,συγγραφέας, νηπιαγωγός.

Πολλά είναι τα σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία που γίνονται κατά καιρούς της μόδας και απασχολούν τους εκπαιδευτικούς, ως νέες προτάσεις, υποσχόμενες να σπάσουν τη ρουτίνα, να δημιουργήσουν νέο ενδιαφέρον σε παιδιά αλλά και δασκάλους, να οδηγήσουν τη μάθηση σε νέα μονοπάτια, λιγότερο περπατημένα αλλά και πιο δημιουργικά. Ένα τέτοιο φαντάζει να είναι και η Δημιουργική Γραφή για παιδιά, ένα πρόγραμμα δηλαδή που θα βοηθήσει την τάξη ως ομάδα αλλά και το κάθε παιδί ξεχωριστά, εφ’ όσον το επιθυμεί, να φτιάχνει ιστορίες, παραμύθια, θεατρικά έργα, ποιήματα ή οποιαδήποτε άλλη φόρμα κειμένου.

Γιατί όμως να το εντάξει ο εκπαιδευτικός στο πρόγραμμά του;. Μήπως δεν έχει άραγε αρκετά να κάνει ακολουθώντας το αναλυτικό του πρόγραμμα και θα πρέπει να βάλει κι άλλο μπελά στο κεφάλι του; Είναι ανάγκη να κάνει τους μαθητές του και συγγραφείς εκτός όλων των άλλων;

Η Δημιουργική Γραφή λοιπόν, ήρθε για να κάνει τη ζωή της τάξης πιο εύκολη. Είναι ένας τρόπος να:οξύνουμε την φαντασία των μαθητών μας, να τους μυήσουμε στη χαρά της δημιουργίας, να εξασκήσουμε τις γλωσσικές τους ικανότητες,να πλουτίσουμε το λεξιλόγιο τους,να καλλιεργήσουμε την αγάπη του βιβλίου, να ενδυναμώσουμε τη δυναμική της ομάδας και να διδάξουμε την ευχαρίστηση που μας προσφέρει η ομαδική δημιουργία και φυσικά να διασκεδάσουμε! Θα μπορέσουμε έτσι να στήσουμε μια δική μας βιβλιοθήκη, τη βιβλιοθήκη της τάξης μας, με ολόδικά μας έργα, γραμμένα και εικονογραφημένα απ’ τα χεράκια μας, θα γράψουμε τα δικά μας κείμενα για τις γιορτές μας και φυσικά θα καλλιεργήσουμε τα εκφραστικά μας μέσα. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για να κάνουμε την ομάδα μας ικανή να δημιουργεί ιστορίες είναι πολλοί. Για τα παιδιά αυτής της ηλικίας που δεν μπορούν να γράψουν με ευχέρεια, ο δάσκαλος είναι  εκτός από εμψυχωτής – συντονιστής και καταγραφέας των ιδεών της ομάδας.

Με τις μεθόδους αυτές έχουν ασχοληθεί οι θεωρητικοί του παραμυθιού όπως ο Βλαντιμίρ Προπ ή ο Τζιάννι Ροντάρι και μας έχουν δώσει τα βασικά εργαλεία. Επειδή όμως τα παιδιά του Νηπιαγωγείου ή των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού δεν μπορούν να τα χειριστούν εύκολα, χρειάζονται μια κάποια προσαρμογή.προβληματισμό και σκέψη, προωθεί τον εγγραμματισμό και δίνει ευκαιρίες εμπέδωσης για όποιου είδους γνώση έχουμε ήδη διδάξει.

Τέτοιες μέθοδοι υπάρχουν αρκετές και αυτές στην πράξη γεννούν άλλες. Όσο η βιβλιοθήκη  μας μεγαλώνει από τη δική μας βιβλιοπαραγωγή, τόσο μεγαλώνει και η αυτοπεποίθηση των παιδιών μας ώστε να δοκιμάσουν ακόμα και να φτιάξουν το δικό τους προσωπικό βιβλίο. Οι ήρωες των δικών μας παραμυθιών είναι πιο οικείοι και μπορούν έως και να παρέμβουν στη ζωή της τάξης.

Η δημιουργική γραφή λοιπόν, μπορεί να εφαρμοστεί και στο Νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού με εντυπωσιακά αποτελέσματα, παραβλέποντας τη δυσκολία της έλλειψης ευχέρειας στη γραφή και την ανάγνωση. 

Η Δημιουργική Γραφή στο Νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού είναι ένα σπουδαίο εργαλείο που επιτρέπει σε δασκάλους και παιδιά να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες, παραμύθια, θεατρικά έργα, ποιήματα ή όποια άλλη μορφή κειμένου επιθυμούν.

 Θα χορηγηθεί βεβαίωση συμμετοχής.

Οι συναντήσεις θα γίνονται κάθε Τετάρτη απόγευμα  (6 :00 μ.μ - 8:00 μ.μ)  και τις παρακάτω ημερομηνίες:

Οκτώβριος : 22 και 29

Νοέμβριος : 5,10,19 και 26

Δεκέμβριος :3 και 10

κόστος συμμετοχής: 80 ευρώ

Φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος

Συμπληρώστε τα στοιχεία σας

captcha